“Hahmot kuin puhdasta energiaa” –  Sarjakuvaa syntyy Espoossa

Teksti ja kuvat: Mikko Akkola

Teema, hahmot, ympäristö. Käsikirjoitus, sivujen luonnostelu, tussaus ja värit. Albumi painoon ja kirjakaupan hyllylle.

Tällainen saattaa olla sarjakuvan syntytarina, kun tekijänä on harjaantunut ammattilainen. Kuulostaa helpolta kuin mikä.

Sarjakuvan lukija näkee usein vain jäävuoren huipun. Valmiista sarjakuva-albumista ei selviä kaikki taiteilijan kohtaamat haasteet ja vaikeudet. Viimeistellyn piirrosjäljen ja sujuvan tarinankerronnan taustalla on vuosien harjoittelu yrityksineen ja erehdyksineen.

Tapiolan sarjakuvapisteellä, eli Espoon kulttuurikeskuksen alakerrassa, tarkasteltiin sarjakuvan tekemisen eri vaiheita jälleen tämän kevään aikana. Lasten ja nuorten iltapäiväkurssilla erilaisten ideointi- ja suunnittelumenetelmien kokeileminen oli pääroolissa. Vaikka useat kurssilaisista olivat jo kokeneita sarjakuvan piirtämisessä, oli ajatuksena kokeilla uusia harjoituksia omien suosikkimetkujen ohella. Kukaan ei ole mestari ensimmäisellä kerralla, eikä kaikista menetelmistä tarvitse erityisesti pitää. Mutta uusista asioista on helpompi muodostaa oma mielipide, kun niitä on ensin itse kokeillut.

ALOITUS

Kurssilla sarjakuvan kehityskaari oli siis kaikkea muuta kuin suoraviivainen. Hahmojen ideointia kokeiltiin lähtien liikkeelle musteläikistä ja perusmuodoista. Ympäristön kuvaamista harjoiteltiin vesivärilaveerauksen ja kolmen viivan perspektiivin kautta.

”Hiihtoloma-croquis” oli tehtävä, jossa vapaaehtoinen malli piirrettiin esittämässä hiihtoloma-aiheista toimintaa, kuten hiihtoa, luistelua tai pelaamista. Croquis-piirtämisessä tyypillistä on hyvin nopea piirtäminen ja lyhimmillään piirtämisaika olikin vain noin kymmenen sekuntia. Onnistuneimpia piirroksia jatkettiin täydentämällä niihin taustaa ja rekvisiittaa niin, että kuvan merkitys muuttui kokonaan alkuperäisestä.

Sarjakuvan tapahtumaympäristön tai ”sarjakuvamaailman” suunnittelua kokeiltiin karttojen ja pohjapiirrosten avulla. Suunnittelupöydällä nähtiin kaikkea puistoista avaruusalusten pohjapiirroksiin ja galaktisiin tähtikarttoihin. Kun tarina pitää muuttaa sarjakuvan juoneksi, kuvakäsikirjoittamisesta on apua. Kurssilla kokeiltiin monen sarjakuvataiteilijan hyödyntämää thumbnail-tekniikkaa, eli juonen tapahtumat piirrettiin postimerkin kokoisiksi kuviksi ilman tarkkoja yksityiskohtia. Tähän käytettiin valmiita pohjia, jotta kuvakäsikirjoitus syntyisi nopeasti ja kuvien määrä on helppo laskea.

ALOITUS2

Alle on koottu kurssilaisen itse valikoimia työnäytteitä pienoisnäyttelyksi. Osa sarjakuvista on syntynyt kurssin lopputyönä, osa taas eri harjoitustöiden välissä kun ylimääräistä aikaa on ollut.

Joona s. 1Joona s. 2

Joonan sarjakuvissa tunnelma syntyy ympäristön yksityiskohdista ja juonen jännittävistä asetelmista. ”Käytän lyijykynää hyvin paljon”, kertoo Joona piirustustekniikastaan, jossa musta tussiviiva ja monisävyinen lyijykynä vuorottelevat, tuoden ruutuihin syvyyttä.

Leevi

”Mä haluan, että kaikki menee heti oikein, ettei tartte aloittaa alusta”, kertoo työskentelystään Leevi, jonka tekemät sarjakuvat ovat monipuolisia ja keskenään hyvin erilaisia. Ansioikasta on hillitty ja kerrontaa tehostava lisävärin käyttö.

Daniel s. 1

Danielin pelimaailma-sarjakuvat ovat lyhyitä ja rytmikkäitä visioita toiseen todellisuuteen.

Eero

”Yritän saada mukaan huumoria ja hienoja tyyppejä,” kuvailee Eero tavoitteitaan. Hänen sarjakuvissaan onkin hahmovetoista ilmaisuvoimaa.

Leo s. 1Leo s. 2

Leon räjähtävän voimakkaassa kerronnassa hahmot ovat kuin puhdasta energiaa. Kurssin aikana nähtiin toiminnantäyteisiä katsauksia teknologian ja liikkuvien koneiden maailmasta.

Noa

Noan sarjakuvat ovat värien tykitystä useista eri aihepiireistä. Kurssilla syntyi myös käsikirjoituksia ja muita suunnitelmia useisiin, toistaiseksi toteutumattomiin sarjakuviin, jotka toivottavasti näkevät päivänvalon lähitulevaisuudessa. 

Oliver s. 1
Oliver sarja 2 s. 1

Oliverin monijaksoinen sarja kertoo lentävästä mysteerihahmosta, joka tarjoaa auttavan kätensä oikeuden miekalle. ”Tykkään piirtää rakennuksia,” kertoo Oliver, jota kiinnostaa sarjakuvan lisäksi myös jalkapallo.

Tuukka s. 1Tuukka s. 2

Tuukan sarjakuvassa haamukaverukset liikkuvat öisin lentävällä autollaan ja tekevät letkeitä retkiä hautausmaalta kylälle. Heidän täytyy kuitenkin varoa kiinnijäämistä liikkuessaan elävien maailmassa. ”Tykkään hahmosuunnittelusta ja viivan käytöstä ilman värejä,” kertoo työskentelystään Tuukka, jonka piirrosjälki edustaakin selkeän viivan koulukuntaa.

Lasten ja nuorten kymmenen opetuskerran iltapäiväkurssi järjestettiin Espoon kulttuurikeskuksessa 27.1.-6.4.2016.

Opetushenkilökuntana toimivat Jonna, Mikko ja Taina. Kiitos kaikille kurssilaisille! Syksyn kursseista Espoossa tiedotetaan toukokuun aikana.