Paula Bulling ystävystyi turvapaikanhakijoiden kanssa ja piirsi vahvan sarjakuvan

Saksalaisen Paula Bullingin esikoisteos käsittelee Saksan turvapaikanhakijoita, näiden elämää vastaanottokeskuksissa sekä päivittäin kohdattua rasismia ja väkivaltaa. Idea projektiin tuli, kun Bulling osallistui pakolaisaktivismiryhmän toimintaan.

– Otin osaa The Voice -ryhmän toimintaan. Tutustuin siellä elokuvantekijään, Maman Salissou Oumarouhun ja kipinä projektiin syntyi silloin.

paula-bulling-aamuvirkkujen

Aamuvirkkujen maassa (Im Land der Frühaufsteher) julkaistiin suomeksi käännettynä Suomen sarjakuvaseuran toimesta. Bulling kokosi tietoa teosta varten viettämällä aikaa eri maiden pakolaisleireissä. 

– Vietin aikaa pakolaisleireissä ja juttelin ihmisille. Liityin myös No Lager Halle -aktivistiryhmään. Ryhmä on pitkään tehnyt töitä pakolaisten eteen.

Vahva kertomus ottaa kantaa ajankohtaiseen aiheeseen. Teos on otettu hyvin vastaan. Tarina on näyttänyt toimivan sekä heille joilla ei ole asiasta ennestään paljon tietoa että heille, jotka ovat olleet aiheen kanssa jo tekemisissä, kertoo Bulling. Teos on kuitenkin herättänyt myös kiivasta keskustelua kotimaassaan.

– Huomio loi myös paradoksaalisen tilanteen, jota oli välillä vaikea käsitellä. Yritän tuoda teoksessa esille valkoisten äänten ja näkökulmien ylivoimaisuuden asian parissa ja käytän itseäni hahmona tarinassa, jotta kävisi selväksi kuka asiasta puhuu. Avointa kritiikkiä on tullut siitä, että otan kantaa asiaan valkoisena naisena.

– Olen joutunut myös ohjeistamaan, kuinka kirjoittaa itseni, Maman Salissou Oumaroun ja Noel Kaboren yhteistyöstä, sillä ilmaisu on ollut stereotyyppien värittämää, tai oikeastaan rasistista.

paulabulling aamuvirkkujenmaassa sarjainfoon-6

Uusia näkökulmia sarjakuvan keinoin

Sarjakuva on helposti lähestyttävä kanava ja toimii vaikeampienkin asioiden käsittelyyn. Bullingin mielestä on monia keinoja vaikuttaa ja saada muutosta aikaan.

– Mikä vaan voi saada muutoksen aikaan maailmassa, kunhan se on rehellistä ja vie asian ytimeen, mutta sen pitää myös tavoittaa yleisönsä.

Tilanne Saksassa on Suomen kaltainen. Myyntiluvut laskevat, vaikka arvostus tuntuu nousevan.

– Sarjakuvat ovat hyvä tapa levittää tietoa, mutta meidän on ajateltava enemmän jakelua. Saksassa myyntiluvut laskevat, vaikka hyväksyntä sarjakuvia kohtaan vakavasti otettavana keskiluokan tiedotusvälineenä on kasvanut.

Aamuvirkkujen maassa on tarina vastaanottokeskusten ihmisistä. Teoksessa Bulling esiintyy yhtenä hahmoista ja hän ystävystyy afrikkalaisten turvapaikanhakijoiden kanssa. Lukija pääsee seuraamaan hänen tekemisiään aiheen ympärillä.

paulabulling aamuvirkkujenmaassa sarjainfoon-4

Teoksessa näkyy, että Bulling on päässyt lähelle tapahtumia. Tarina tuntuu omakohtaiselta, vaikka tekijä onkin seurannut toisten elämää. Tämä tarjoaa lukijalle myös mahdollisuuden päästä tarinan kautta lähelle vastaanottokeskuksia ja ihmisten elämää siellä. Näkökulma on erilainen kuin uutisissa, joita saamme aiheen ympäriltä lukea.

Piirustustyyli on vahva ja rosoinen. Harmaan sävyjä on paljon. Kuvat ovat täynnä yksityiskohtia ja ympäristöä on kuvailtu tarkkaan dokumentaarisella tyylillä.

paulabulling aamuvirkkujenmaassa sarjainfoon-1

bulling-kuva-1

Bulling pohtii teoksessa, että onko oikein kertoa tarinaa toisten puolesta. Tarinassa saavat kuitenkin äänensä kuuluviin myös muut hahmot. Bullingin hahmo tuntuu enemmän tarkkailijalta, joka dokumentoi kokemaansa lukijalle.

Tilaa Aamuvirkkujen maassa 15 € hintaan Sarjakuvakeskuksen verkkokaupasta. Teoksen myynnistä tulevat tuotot menevät lyhentämättömänä Suomen Punaiselle Ristille turvapaikanhakijoiden auttamiseen. Lisää kirjasta täällä.

Teksti on julkaistu aiemmin Sarjainfo-lehdessä 4/2015. Tilaa Sarjainfo kotiisi täältä.

aamuvirkkujenmaassa kansi web 1 sarjainfo4-2015-kansi600web

Aamuvirkkujen maassa -näyttely Galleria Sarjakuvakeskuksessa 6.2.2016 asti.

Teksti: Mia Collan
Kuvat: Paula Bulling